seven

Vår historia

En historia i flera led

En historia som tog sin början år 1972 när en hydralgrävare blev till salu.


En historia som sträcker sig 50 år

Kjell Hulténius hade visserligen två veckor kvar till muck från Regementet i Karlskrona, men tvekade inte en sekund att köpa hydralgrävaren. Hans kompis fick köra den så länge tills det var dags att göra ”Militär-Utryckning-Civila-Kläder” resonerade han. Detta var i början av 70-talet då man fortfarande kunde stöta på en och annan linmaskin, alltså en sådan med vajrar, så en hydralgrävare fick anses visionärt och framtidssäkrat. Ölandsbron var dessutom på gång så att marknaden kunde bli ännu större om man inkluderade fastlandet.

Man köper inte en hydralgrävare utan att ha en plan och veta hur man sköter en sådan. Redan innan lumpen hade Kjell arbetat som mekaniker och alltiallo i sin pappas mekaniska verkstad i Bredsättra vilket förutom att ge väsentliga kunskaper också satte en viktig insikt i rörelse; den viktigaste reklamen i en nystartad verksamhet måste vara att alltid göra ett bra jobb. Att det ena väl utförda uppdraget leder till ett nytt, och så rullar det på.

Den första hydralgrävaren fick snart en kompis och de två maskinerna kördes varma. Den ena gjorde en turné på fastlandet. Grävde bl a husgrunder i Skåne och byggde den stora Äspö-tunneln i Oskarshamn. Och på Öland grävdes det ner kablar åt både Televerket och elbolag med den andra hydralgrävaren. Arbeten åt andra företag, privatpersoner och lantbrukare gjordes övriga tider. Det finns ju trots allt 7 dagar i veckan och hoppar man lunchen då och då får man ju dessutom 25 timmar på dygnet.

2003, startade sonen Stefan Molander eget och kompletterade arbetsstyrkan regelbundet hos Ölands Grävtjänst som inhyrd. Mark- och anläggningsarbete fanns på något sätt redan i blodet så steget var inte jättelångt. 2010 blev Stefan delägare i Ölands Grävtjänst som vid den tiden hade en betydande omsättning på ca 5-6”. För 2021 kommer omsättningen att landa runt 75’’.
Ägargruppen kompletterades 2018 med Johan Olsson.

Bolagets nuvarande storlek och omfattning gör verksamheten mer flexibel. Det blir lättare att planera och täcka upp för varandra, varierad kunskap på ett ställe och därmed också ett bredare erbjudande. Egna servicemekaniker i ständig rörelse gör risken för eventuella driftsstörningar betydligt mindre. 

Men oavsett framgången gäller fortfarande Kjells tanke att den billigaste reklamen alltid är att göra ett bra jobb och få en glad kund. Det gällde 1972 och det gäller 2022.